Facepunch Studiosin vuonna 2013 julkaisema selviytymispeli Rust on noussut taas pinnalle, kiitos suosittujen Twitch-striimajien. Rust on rikkonut ennätyksiä viimeisen parin kuukauden aikana. Peli oli pitkään ollut ulkona Steamin kuukauden myydyimpien pelien TOP 10-listalta ja heti tammikuun ensimmäisellä viikolla peli vei Cyberpunkin paalupaikan. Twitchissä pelillä oli parhaimmillaan heti vuoden 2021 alussa 1.2 miljoonaa katsojaa sekä yli 200 tuhatta pelaajaa.
Rust julkaistiin alun perin ennakkojulkaisuna (Early Access) 11. joulukuuta 2013. ”Vakaa” versio julkaistiin 8. helmikuuta 2018 ja Facepunch Studio on luvannut julkaista konsoliversion vuoden 2021 aikana.
Rust on tietokoneelta hyvinkin vaativa peli ,varsinkin korkeilla asetuksilla. Peliin paljon keretty lisäämään vuosien saatossa ja grafiikoita paranneltu paljon. Onneksi Rustista löytyy monia eri grafiikka-asetuksia, joita voi muutella parempaa pelikokemusta varten.
Asetuksia voi myös muutella paljon, jos haluat pienen ylilyöntiaseman muita pelaajia vastaan. Asetuksia muokkaamalla saadaan esim. vihollista näkymään puskien ja puiden läpi paremmin. Alhaalta löydät siis parhaiksi todetut asetukset pääasiassa painottuen pelin parempaan suorituskykyyn (tasainen FPS), sekä muiden pelaajien lahtaamista (PVP) varten.
Käydään myös vain oleellisimmat asetukset läpi, joilla on merkitystä, jos asetusta ei mainita, sillä ei ole hirveästi vaikutusta ja voit ne asettaa oman maun mukaa.
Gameplay
Rustin Gameplay-asetuksista muokataan vain kahta asetusta. FOV (Field of View) asetuksellä saadaan kasvatettu näkökenttää. Tämä kannattaa ehdottomasti nostaa oletuksesta, joka on 75.0, maksimiin eli 90.0. Tästä asetuksesta on todella iso hyöty, näkee paremmin esim. jos toinen pelaaja yrittää yllättää sivusta.
Toinen asetus, jota muutetaan on MAX GIBS. Tämä asetetaan 0 (oletuksena 1000). Asetus määrittää, kuinka nopeasti hajonneet rakennelmat katoavat. Mitä nopeammin saadaan turhat hajonneet osat pois näkökentästä, sitä parempi.
FOV – 90
MAX GIBS – 0
Audio
Ääniasetuksilla ei ole vaikutusta FPS:ään tai vihollisten näkemiseen, mutta kuulemiseen kyllä. Master- ja Game Sounds Volume kannatttaa laittaa maksimiin ja säätää sitten pienemmälle vaikka Windowsin ääniasetuksista, jos menee äänet liian kovalle. Game Sounds Volume -asetus vaikuttaa esim. ampumisen-, ja askeleitten ääniin. Master Volumella saadaan säädettyä kaikkia mahdollisiä pelin ääniä, askelista päävalikon musiikkiin.
Ääniasetukset asetettuna korkealle pystyt kuunnella tarkasti ja ajoissa muiden pelaajien askeleet ja jopa, minkälaisessa asustuksessa he kulkevat.
Voices Volume eli muiden pelaajien äänet on oletuksena aika pienellä, sitä voi olla hyvä vähän nostaa. Muut päävalikko -musiikit sun muut instrumentit esim. kitaran pimputukset oman maun mukaa.
Master Volume – 1.0
Game Sounds Volume – 1.0
Graphics
Seuraavissa asetuksissa käydään tärkeimmät ja vaikuttavimmat asetukset siihen miltä peli näyttää ja miten viholliset näkyvät. Tiettyjä asetuksia muuttamalla on tarkoitus saada peli optimoitua siihen, että näet varmasti muut pelaajat hyvin, eikä puskat, puut sun muut risukasat olisi estämässä näkyvyyttä. Asetusten tarkoitus on myös saada pidettyä peli grafiikoiltaan hyvän näköisenä ja FPS pidettyä mahdollisimman tasaisena. Asetuksia, joita ei mainita, voit asettaa niin pienelle tai isoksi, kuin koneestasi riittää puhti tai itse haluat.
Muutetaan täältä viittä eri asetusta, pääasiassa pelin varjoja, esim. varjojen laatua ja matkaa. Shadow Quality, Distance ja Max Shadow Lights asetetaan pienimmälle eli nollaan. Tämän avulla saadaan paikoista, joissa on varjoja, kirkkaampia, jonka avulla nähdään paremmin. Varjot näyttävät hienoilta, mutta valitettavasti häiritsevät näkyvyyttä. Shadow Cascades poikkeuksena asetetaan korkeimmalle. Tämän avulla saadaan varjoille neljä erilaista kirkkauden sävyä.
Anisotropic filtering ja Parallax Mapping laitetaan täysille. Asetusten avulla saadaan esim. terävämmät kulmat kallioihin ja rakennuksiin, joka auttaa näkemään muita pelaajia paremmin.
Lopuksi vielä säädetään muutamaa asetusta Mesh Quality-asetuksista. Näiden liukusäätimien avulla säädetään eri peliobjektien esim. puiden ja ruohon laatua.
Particle Quality vaikuttaa pääasiassa vain pelin savujen laatuun (savukranaatti, takka). Tämä liukusäädin kannattaa laittaaa nollaan paremman näkyvyyden vuoksi.
Object Quality vaikuttaa siihen kuinka kaukaa rakennukset alkavat muuttumaan mössöstä selkeämmiksi. Jos koneessasi ei ole hirveästi puhtia ja tämä on asetus on korkealla samalla kun ympärillä ja horisontissa on paljon rakennuksia, FPS tulee tippumaan paljon. Pidä asetus maksimissaan oletusasetuksena, joka on 100. Tätä kannattaa säädellä vähän sen mukaa, mitä kone jaksaa. Älä kuitenkaan pudota alle viiden, koska sitten näkyvyys monissa objekteissa huononee esim. puiset seinät, joista on mahdollista nähdä läpi.
Tree Quality pudotetaan nollaan, että nähdään pelaajat paremmin puiden vieressä ja takana.
Terrain Quality säätää maaston tarkkuutta sekä tekee kaukana olevasta maastosta sileämmän näköistä. Pudotetään tämä vähän alaspäin, 90:een.
Grass Quality olisi kaikista parasta olla asetettuna 100:aan, jos tietokone jaksaa. Nollaan asetettaessa saa pienen FPS boostin, mutta pahimmassa tapauksessa se voi jopa vähän huononta näkyvyyttä puskien taakse.
Decor Quality määrittää paljonko kukkia näkyy ruohon seassa. Ei suurta vaikutusta FPS:ään, mutta näkyvyyten. Mitä alhaisempi sitä parempi näkyvyys esim. tavaroiden etsimiseen ruohon seasta. Näillä asetuksilla ne ei ainakaan omia tavaroita ole, joita tulet enää keräämään.
Particle Quality – 0
Object Quality – oman koneen tehojen mukaan 5-100
Tree Quality – 0
Terrain Quality – 90
Grass Quality – 100
Decor Quality – 0
Anti-Aliasing eli reunojenpehmennys. Oman maun ja tehojen mukaan.
Depth of Field ehdottomasti pois päältä. Pitäisi olla oletuksena pois päältä. Tekee kaukaisesta maisemasta sumean, vaikeuttaa näkemistä paljon.
Ambient Occlusion avulla saa eri objektien ympärille varjomaisen efektin. Pidä päällä, jos puhti riittää tietokoneessa. Saattaa haukata päällä ollessa jopa 10 FPS.
High Quality Bloom yöllä saa tietyt valonlähteet ”kukkimaan”, ei vaikutusta FPS:ään.
Lens Dirt tuottaa ruudulle kirkasta valoa katsoessa efektin, vähän kuin valo osuisi kameran linssiin. Ei vaikutusta FPS:ään.
Sun Shafts avulla saadaan aurinkoon lisää valonsäteitä. Turha asetus ja pudottaa myös ihan vähän FPS:sää.
Sharpen tarkentaa kuvaa. Auttaa näkemään muita pelaajia.